Het is momenteel 20-05-2012 Uitgebreid zoeken

Tutorial: signature: speciaal voor beginners!

De plek voor tutorials, gratis fonts, stockphoto's, links naar handige en creatieve websites en alles waar andere leden wat aan kunnen hebben.

Tutorial: signature: speciaal voor beginners!

Berichtdoor Dave » 14-04-2010

PS. ik heb de engelstalige PhotoShop, en gebruik ook de engelse verwijzingen.

Benodigheden

~ PhotoShop
~ Kennis van enkele sites*
~ De tijd om een signature te maken
~ Beginnerservaring met photoshop

*Denk aan sites voor;

~ fonts http://www.dafont.com
~ Renders *plaatjes* http://www.planetrender.net *ook registreren voor de mooiste plaatjes*
~ C4D's, stocks, brushes, alles wat art is op http://www.deviantart.com

Nu je de basisbenodigheden hebt, kunnen we aan de slag.

De signature

Oké, nu we alles gecheckt hebt, kunnen we aan de slag. Start PhotoShop op, en maak een nieuw canvas. Ik kies vaak voor 400X150, maar je kan ook een eigen formaat kiezen.

Je ziet nu een leeg vel, je gaat dat vel opvullen door te brushen met brushes. De Brush-Tool staat in de lijst links op je scherm, of je drukt gewoon op B.
Afbeelding
Als je daarop klikt, verandert er wat in de balk boven je canvas iets veranderen: je krijgt dit te zien:
Afbeelding

Brush: Wat voor soort brush je hebt, klik op het plaatje om een andere te kiezen
Opacity: 0-100%, bij 0% is hij ontzichtbaar als je de brush plaatst, bij 100% is hij volledig zichtbaar
Flow: Ik gebruik het niet echt bij brushes, hou het maar gewoon op 100%
Als je niet tevreden bent met de set standaard brushes, ga je naar deze link:
http://www.deviantart.com/#order=9&q=photoshop+brushes

Als je er een paar hebt, ik zou een paar populaire kiezen, zet je ze op je bureaublad en dubbel-klik je op ze, als het goed is opent Photoshop met de brushes die je hebt gedownload, je moet dus wel even Photoshop afsluiten.

Als je klaar bent, kun je dit een beetje als resultaat vergelijken:
Afbeelding

Ik gebruik vooral C4D brushes, die vind ik het mooist en liggen goed bij mij.

Nu gaan we een render *plaatje* uitzoeken, kies er een die je zelf leuk vind en die bij je signature past die je in gedachte hebt.
http://www.planetrenders.net

ikzelf heb voor deze gekozen:
Afbeelding

Nu je je render hebt, ga je hem in je signature zetten, klik op File->place... en pak de render die je hebt gedownload, probeer hem mooi in je sig te zetten.
Afbeelding

Nu je dit hebt, moet je een achtergrondkleur kiezen. Ik heb voor groen gekozen, omdat dat gewoon de beste kleur is die bij mijn sig past. Klik daarvoor op background, in het layer-venster. Dit plaatje maakt het vast duidelijk.
Afbeelding

Als je op background hebt geklikt, ga dan naar Image->Adjustments->Hue/Saturation en klik meteen op colorize. Speel dan met de balken tot je de kleur krijgt die je wil.

Nu gaan we de render blenden *mengen* met de achtergrond. Dupliceer je render door 3X op ctrl+J te klikken. Verberg ze allemaal, door het oogje weg te klikken. Als het goed is, heb je nu dit:
Afbeelding

Klik nu op de plek van het oogje, van de layer die de eerste kopie is van je render, bij mij is dat Neocron Copy. Ga dan naar Filter->Blur->Motion Blur. Speel wat met de instellingen, tot je vind dat het mooi genoeg is. Ikzelf heb dit
Afbeelding

Maak dan je tweede kopie zichtbaar, je weet nu vast wel hoe dat moet. Ga met die kopie geselecteerd naar Filter->Blur->Gaussian Blur. Ook hier moet je spelen met de balken, tot je een goede mix hebt gevonden.
Afbeelding

Maak nu de bovenste layer zichtbaar en zet zijn Blending Option op Overlay.
Dat kan, door met de rechtermuisknop op je layer te klikken->blending options.
Je zou dan dit scherm moeten zien:
Afbeelding

Probeer nu ook voor de andere twee kopieën een goede optie te zoeken. Nadat ik wat heb geprobeerd kreeg ik dit:
Afbeelding

Oké, nu heb je al een heel stuk van je signature af, we gaan nu aan de tekst beginnen, of als je het leuk vind, kun je ook nog de extra stukken in je signature zetten die vóór deze stap moeten.

Tekst

Oké, klik eerst op deze in je lijst:
Afbeelding

Je krijgt ook nog deze lijst:
Afbeelding

Pas hem aan op je wensen, als je klaar bent klik je ergens in je sig waar nog geen plek is gevuld.
Afbeelding

Niet echt duidelijk, daarom gaan we hem aanpassen. Gebruik weer de blending options.

Je kan nu de linker balk met opties gebruiken, en als je op de opties klikt kun je ze nóg meer aanpassen. Hier mijn aanpassingen:

Blending:
Afbeelding

Gradient:
Afbeelding

Stroke:
Afbeelding

En natuurlijk het eindresultaat:
Afbeelding

Extra Opdracht #1: uitwerking

Oké, dit is een wat lastigere, en die ga ik niet helemaal uitleggen. Ik zet alleen belangrijke plaatjes en de tips neer.

We gaan nu op zoek naar een mooie natuur-stock die goed bij je render en achtergrond past. De beste kun je vinden op deviantart, ga daar maar eens rustig op zoek.

Als je er eentje hebt, plaats je die tussen je 2de en 3de kopie, en zet je de layer op overlay. Je zou nu een mooi effect moeten krijgen. Als je wil kun je hem ook nog tussen andere zetten als het resultaat niet goed genoeg is, ik heb hem nu tussen de 2de en 1ste kopie gezet.

Uitkomst:
Afbeelding

Nu gaan we ook nog een color balance neerzetten, die mooi meewerkt met de kleuren in je signature, maar eerst maak je een nieuwe layer. ga naar Layer->New Layer, laat de naam gewoon zoals hij is.

Ga nu naar Image->Apply Image op je nieuwe layer. Nu heb je een gloednieuwe layer met al je werk van de vorige layers. Ga nu naar Image->Adjustments->Color Balance. Probeer er iets leuks van te maken.

Mijn Uitkomst:

Extra Opdracht #2: border

We gaan nu als allerlaatste een border maken, een omlijning van je signature. Je hoeft hier geen extra handigheidjes op te zoeken, alleen nog weten hoe je blending options gebruikt.

Ga naar de blending options van de apply image layer, die layer 1 heet en ga meteen naar stroke. Nu gaan we even wat leuke dingen veranderen:

Size: 3 pixels
Position: van outside naar inside
Blend Mode: Linear Dodge (Add)
Opacity: 100%
Color: een leuke die je aanstaat en in de signature past.

Uitkomst:
Afbeelding

Nu is hij klaar om in je handtekening te zetten.

Nawoord

Tja, dit was mijn tutorial dan, volgens mij is hij een beetje lang, maar dat maakt me niks uit, blijkt dat ik er wel een lange tijd aan heb besteed, als ik nu op de klok kijk. Natuurlijk antwoord ik alle vragen, en ik vind het leuk om uitkomsten te zien! De tekst kon iets duidelijker, maar die kan je zelf ook wel een lichter kleurtjes geven want je snapt het nu. ;)
Dave

RE: [Tut] Signature. Speciaal voor beginners!

Berichtdoor Rogier Fischer » 14-04-2010

Erg mooi eindresultaat!

De tekst kan alleen beter. Maar hier kan je je eigen inbreng aan geven.
Rogier Fischer
Gebruikers-avatar

Rogier Fischer schreef:Erg mooi eindresultaat!

De tekst kan alleen beter. Maar hier kan je je eigen inbreng aan geven.

Ja, misschien verbeter ik de tut nog, en dan de tekst beter. Bedankt voor je reactie!
Dave

Berichtdoor Yellow » 14-04-2010

Leuke tutorial. Ik vind dit resultaat eigenlijk de mooiste:

Afbeelding

De tekst ben ik ook niet zo over te spreken. Comic Sans vind ik trouwens een font wat echt niet meer kan tegenwoordig, zeker bij de stijl van deze signature.
Yellow
Gebruikers-avatar
Site Admin

RE: Signature: speciaal voor beginners!

Ik vind de achtergrond dan niet zo mooi en is het leeg, met die stock erbij vind ik het mooier.
Dave

Terug naar Hulpbronnen