Welkom bij mijn tutorial over divs!
Deze tutariol heb ik geschreven voor de mensen die willen weten hoe div in elkaar zit.
ik zal verder geen onzin vertellen dus ik begin gelijk.
Wat is DIV?
Div is een codeer taal voor de opmaak van een website.
dit word momenteel vaak gebruikt omdat de tabellen uitraken en omdat de div tags sneller laden.
Divs laden sneller omdat ze alleen een Css (Cascading Style Sheets) opmaak ophalen en het verbruikt bijna geen dataverkeer.
het is ook professioneler om divs te gaan gebruiken en het word door alle browsers ondersteunt.
Hoe werkt div?
Je kunt met de div 2 verschillende dingen ophalen ID (#) & CLASS(.).
De Div ID tag gebruik je alleen als je iets maar 1x wilt ophalen uit je css en wilt gebruiken voor je design.
Met de Div CLASS tag kun je iets vaker gebruiken in je design zoals een topbalkje boven elke menu (is maar een voorbeeld).
Hoe zien de div tags eruit?
We beginnen met de #ID tag.
[php]<div id="naam">
Deze tag gebruik ik om iets 1 keer te gebruiken in mijn layout (zoals een HEADER)
</div>[/php]
En nu de .CLASS tag.
[php]<div class="naam">
Deze tag gebruik ik als ik iets meerdere keren in mijn layout gebruik (zoals menubalken of opmaak van een <td> html tag
</div>[/php]
Elke div tag moet je afsluiten met </div> anders raken de andere div tags met elkaar in conflict en is uw design verknalt.
zoals je ziet staar er tussen de " " in de div tag het woord: naam daar vult u de naam van van een Css tabel in.
zie hier een voorbeeld van een CSS tabel.
[php]#Menu {
background-color: #252525;
color: #fff;
width: 138px;
height: 180px;
font-family: verdana;
font-size: 11px;
}[/php]
Zoals je hier dus ziet heet hier de tabelnaam van de CSS: #Menu Deze naam vul je dus in bij de volgende div tag:
[php]<div id="Menu">Let op, de CSS tabelnamen zijn hoofdletter gevoelig en in de div tags ook</div>[/php]
Als de tabelnaam nu dus .Menu had geheten dan had u de volgende div tag moeten gebruiken.
[php]<div class="Menu">Let op, de CSS tabelnamen zijn hoofdletter gevoelig en in de div tags ook</div>[/php]
En zo kunt u dus een opmaak van een design maken met DIV tags, als u dus een design wilt maken met DIV tags
zult u dus ook CSS moeten gebruiken (Cascading Style Sheets).
Mijn volgende tutorial zal over CSS gaan en kunt u verder leren over het ontwerpen van een layout door middel van DIV & Css.
Dit was mijn tutorial hopelijk snappen jullie nu een beetje hoe de div tags werken...
Tom Zwiep
TzDesigns.nl